fredag 30. april 2010

Reality strikes us!

Husker du Big Brother?


Big Brother var et reality program som ble sendt i Norge, først i 2001. Det gikk ut på at 12 vanlige mennesker (6 gutter og 6 jenter) skulle bo innestengt i et hus i 100 dager, det skulle gå ut en person hver uke, og til slutt skulle det stå igjen en vinner.
Jeg kan huske at jeg følgte skikkelig med på dette i den første sesongen, og jeg elsket hver eneste del av den. Jeg var jo bare 9 år gammel, men jeg lurte meg å se det alikevell.
Jeg tror ikke at det var så veldig bra for en 9 åring egentlig, å se på når Anne-Mona var utro mot kjæresten sin med Ramsey, og at folk dusja nakne, og banna og drakk osv, men det er nå så.
Vi kunne studere hvert eneste sekund, i hver krok å krink, til en hver tid på døgnet, gjennom tv og internett.
Det jeg vil fram til er at på denne tiden, altså tidlig på 2000-tallet, så var ikke dette vanlig. Folk reagerte vilt, og klagde og mente at dette ikke hørte hjemme på tv. Men det jeg tror er at folk reagerte siden de ikke var vant med det.



Men nå i 2010, er det OVERFLOD av reality-show. En av mine aller beste favoritter er Paradise Hotel, som er litt av det samme konseptet som Big Brother, bare at i Paradise Hotel, så er en gutt og jente partnere, og det kommer nye folk inn, og folk kan ryke ut og komme inn igjen. Its a dirty game rett og slett, som Big Brother sangen sier. :)


Hva tenker du om reality-show? Har du noen favoritter? :)

5 kommentarer:

  1. Eg huske godt Big Brother! Lurte meg te å sjå på det eg og. Det va nok det at folk ikkje va vant te å sjå vanlighet i mediene. Detta stod det litt om i mediekommunikasjonsbokå og. Folk hadde jo sex på tv, og detta va nok ikkje noge som alle va klar for å møta. Men nå som du seie så kryr det jo med realityprogrammer, og paradise e jo på ein måte ein nyare utgava av big brother, barra at det går ut på litt forskjellige ting. Eg kan sjøl ikkje fordra Paradise hotel, men digga big brother når eg va liten. Kanskje eg va litt mer nysjerrige då! Hehe. Sjøl ser eg kje på realityprogrammer, for meg e det hotel cæsar som gjelde :))

    SvarSlett
  2. Bra skrevet!
    Jeg er enig i det du sier om hvorfor folk reagerte slik de gjorde da Big Brother først ble vist på TV. Den eneste sex man hadde sett på TV før det var skuespill, dette var virkelig.
    I dag reagere vi ikke lenger på det, for det er så vanlig nå. Det er tross alt bare 9 år siden Big Brother ble sendt på TV første gang.

    SvarSlett
  3. Slik som det er i dag, gjør det ingenting med serier som dette. Men når BB kom, ble det ramaskrik i Norge. Den dag i dag er det mer "normalt" med slik TV, fordi vi er blitt vandt med å se sånn på TV. Jeg husker at jeg ikke fikk lov til å se på det. En venn av meg fikk lov, de hadde en kanal på TV hvor de viste BB 24/7 :P Etter min mening synes jeg slike serier er søppel... Men for all del, se på det viss DU vil. Det finnes jo andre kanaler å glo på! :)

    SvarSlett
  4. Hehe, Vetle, eg o suns egetnlitk at d e søppel, men d e så dårligt å tåpelikt at eg barra må sjå d, vist du fatte ka eg meina :)

    SvarSlett
  5. Jeg er helt enig! Så egentligt ikkje så mye av Big Brother selv, men det hendte jeg snek meg til det av og til slik som dere :) Men personlig elsker jeg Paradise Hotel. Jeg merker bare hvor mye det har påvirket meg og hvor mye de ovebeviser meg til å følge med. Det skjer alltid noe spennende, og jeg kan sitte i flere timer å prate om hver person som er der på både negative og posetive plan. Det er jo tragisk egentligt at vi blir så opphengt i seriene, men jeg kunne aldri bare sluttet å se det nå. Alle andre gjør det jo! Å det er jo så spennende :D

    SvarSlett