mandag 3. mai 2010

Hallo påvirkning!

Har du noen gang merket at hvis du ser på en film, så sitter noen på en datamasking, og det er et Apple merke på skjermen?




Eller at en veldig kjent person drikker en flaske med Coca Cola? En ting jeg kan si deg sikkert, det er at dette er ikke tilfeldig. De som står bak disse skjulte reklamene, har planlagt dette intenst og alt er satt der med vilje.
Det er rart med det, hvordan vi så sinnssykt kan bli påvirket av disse småtingene. Vi sier kanskje ofte, nei jeg blir ikke påvirket av reklame jeg, men uten at du vet det, og til og med over lengre tid kan du bli påvirket av reklamen. Men det behøver ikke å være slik at ALLE blir påvirket av den samme reklamen og på samme måte. Det handler også litt om hvor oppmerksomme vi er på reklamen. Noen bryr seg kanskje mer om å finne ut om ting er sant, ved å sjekke hvem som har laget produktet osv. Noen tenker kanskje med en gang at; Ja, jeg fortjener det jo, når de har sett en pen kjendis med et vakkert glansfullt hår som reklamerer for sjampo. Så vi reagerer ofte forskjellig på reklamer og media. Men en ting er sikkert. Vi blir påvirket. Uansett om du vil det eller ikke. Og det trenger for så vidt ikke å være reklame. Det kan være at noen har en mening på en blogg, så sa den personen det veldig bra, og så er du plutselig enig med denne personen. Og det skjer ubevisst. Så man har på en måte ikke helt kontroll på dette her. Men det er bare sånn vi er, det er naturens gang, så vi må nesten bare godta det :)





Kjenner du at du blir lett påvirket av media?

5 kommentarer:

  1. Ja de e merkeligt kossen me uten å vita de blir påvirka av reklamen, spise de dei seie me ska spisa, har på oss de dei seie me ska ha på oss osv.
    Veldig bra skreve :)

    SvarSlett
  2. Bra skrevet!:)
    Jeg er enig med deg at det er lett å bli påvirket av media, så lenge det er du som er målgruppen og det foregår over lengre tid.

    SvarSlett
  3. Veldig bra skrevet! Det er veldig rett det du har skrevet, for det er slik at vi blir påvirket til en viss grad av mediene enten vi vil eller ikke, selv om ikke alle vil innrømme dette. Veldig bra Tone Iren Østebø! :)

    SvarSlett
  4. Tror alle er enige om at det er lett å bli påvirket av media, veldig bra innlegg.

    SvarSlett
  5. Ja, dette har jeg lagt veldig mye merke til. Jeg skrev innlegg om produktplassering selv, og jeg synes det er ganske mye skjult reklame rundt. Mange sier kanskje selv at de ikke blir påvirket, men det blir de uansett i en eller annen grad.

    SvarSlett