mandag 10. mai 2010

Jeg blir så sinna! - ytringsfrihet

Ytringsfrihet for meg betyr at du skal kunne mene og for så vidt kunne si hva du vil med hensyn. Altså mener du at Jens Stoltenberg er en dum mann, og ikke gjør jobben sin, så mener ikke jeg at du skal stå fram i media med dette. Men hadde du hatt lyst, så hadde du kunnet gjort dette, med en grunn for at du sa det så klart. Dette er i Norge.
I Kina for eksempel er det ikke likt i det hele tatt. Uttaler du deg om for eksempel hvordan landet styres eller hvordan ting og tang blir gjort, kan du være så uheldig at du må bøte med døden. Du trenger nødvendigvis ikke ha sakt det en gang, bare skrevet om det i en blogg.
Hvorfor er det slik? Hvorfor har nordmenn denne utrolige friheten til å mene og si hva du vil, mens andre land må lide for meningene sine?
En stor ting som jeg tror har med dette å gjøre er hvordan de regjerer i Kina etc. I Kina har de ikke demokrati, de har kommunistisk styringsmakt, noe som betyr at de som styrer har bestemt at slik og slik skal det være. Ting er som de er, og folk tør ikke å gjøre noe med det, for da vet de at de hadde fått en kule i hode. Men jeg er sikker på at hvis HELE Kina hadde stått sammen, så hadde de fått det til. Altså, Kina har veeeeeldig mange folk i landet sitt, og sammen så er de sterkere enn en og to her og der, som er tøffe.
Men det som er så dumt er at, selv om jeg som nordmann har ytringsfrihet her i landet, så har jeg aldeles ikke det selv om jeg reiser ned til Kina. Jeg så på Dagsrevyen her en dag, og da var det en mann fra Norge, som hadde hatt et hemmelig oppdrag i et lite land i Asia. Der var det en mann som var ulovlig arrestert, og denne norske journalisten holdt på å lage en story om dette, for å få denne mannen fri. Men en dag var han uheldig og sikkerhetspolitiet i dette landet, anhold nordmannen og tok fra han alt utstyr, alle opptak og alt han hadde lagret, av kontakter og tekst.
Nordmannen ble slippet fri, men han fikk aldri tilbake tingene sine, og fikk streng beskjed om å holde seg borte fra saken.
Hva er greia med dette? Jeg blir helt utmattet, og vil så gjerne hjelpe disse landene som ikke har ytringsfrihet, tenk da, her er jeg 19 år i lille Norge og kan si hva jeg vil, mens det er andre mennesker i denne verden, som ikke får lov til å mene hva de vil! Det er UHØRT!


5 kommentarer:

  1. Veldig bra skrevet!

    Men nesten helt nederst har du skrevet om journalisten som ble fratatt utstyr og slikt fordi at han blandet seg inn i noe han ikke hadde noe å gjøre med, og det var kanskje akkurat derfor det skjedde også? Jeg er helt enig i det du skriver om at alle land burde ha like stor ytringsfrihet som oss i Norge, men slik er det desverre ikke og da burde vi respektere dette. Det samme gjelder Kina, vi må bare akseptere at det er slik, og heldigvis så er det ikke slik over hele Kina. Når pappa bodde der kunne han gå inn på hvilke som helst nettsider han ville uten å få noen straff for det ;)
    Good work Tåwn ;)

    SvarSlett
  2. Helt sant at vi har det godt her i Norge, og kan si hva vi vil. jeg håper at en dag så vil alle ha rett til å uttrykke seg med det de vil si, og ikke det myndighetene vil ha dem til å si.
    Du skriver bra og har sterke meninger og gode argumenter om sakene du legger ut! Dette kunne du ikke gjort i Kina :) noe å tenke på..

    SvarSlett
  3. Veldig bra skrevet.
    Er enig i at alle land burde ha ytringsfrihet. Det må være slitsomt å måtte tenke seg om før man sier hva man mener hele tiden. Jeg tror vi tar ytringsfriheten vår litt for gitt.
    Det at noen må bøte med livet for å si sin mening er sykt!

    SvarSlett
  4. Bra at du ønsker å hjelpe andre, men hvordan ville du bidratt for å hjelpe menneskene i Kina? Uttryngsfriheten er som Anne Marthe skriver: en selvfølge i vårt samfunn. Derfor er det viktig å ta vare på den!!!

    SvarSlett
  5. Bra skrevet! Du får frem et godt poeng og kommer med spennende fakta om journalisten som ble fratatt tingene sine.
    Og du har helt rett i det du sier, om at hvis HELE kina hadde gått sammen, så hadde de nok klart å styrte diktaturen, men det er nok mange som ikke våger etter å ha vert underdaninge i så mange år.

    SvarSlett